Gingii sănătoase - Dinți sănătoși

Endodonția este o ramură a stomatologiei care se ocupă cu diagnosticul și tratamentul infecțiilor pulpei dentare și țesutului periapical (din jurul rădăcinii).

Cariile netratate la timp evoluează spre interiorul dintelui și bacteriile din gură ajung la nervul dintelui (pulpa dentară) producându-se inflamația lui și apariția durerii. Durerea poate fi intensă, lancinantă sau pulsatilă, poate să împiedice pacientul să doarmă sau să mănânce. Durerea cedează la administrarea de antialgice (Algocalmin, Nurofen) și nu e nevoie de antibiotic. Pacientul trebuie să se prezinte la dentist pentru crearea și aplicarea unui plan de tratament adecvat. Dacă nu se tratează dintele în această fază, după un interval de timp, nervul dintelui moare spontan, se dezintegrează și se infectează, iar bacteriile cu toxinele lor se dezvolta spre țesutul de la vârful dintelui și apare granulomul dentar (așa-zisul puroi la vârful dintelui).

Dintele poate rămane în acest stadiu fără nici un simptom o lungă perioadă de timp. Pacientul nu are nici o durere, poate doar să simtă o halenă fetidă. La un moment dat, când fie se înmulțesc foarte mult bacteriile și devin puternice, fie capacitatea de apărare a organismului scade (apare o raceală, o sinuzită, o perioadă de stress), procesul se acutizează, apare durerea intensă și un abces cu umflarea unei zone a feței în dreptul dintelui. Tratamentul este mai dificil în această fază și necesită și antibiotic.

Tratamentul endodontic cuprinde 3 părți

După ce a fost finalizat tratamentul endodontic, obturația finală pe coroana dintelui trebuie realizată cât mai repede, în primele 10 zile pentru a realiza o barieră împotriva microbilor.

Pe parcursul tratamentului endodontic sunt necesare de obicei 3 radiografii: la începutul tratamentului, în cursul tratamentului, la final pentru controlul obturației radiculare.